Leuke feestjes & heeel veel sneeuw verder! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu Leuke feestjes & heeel veel sneeuw verder! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu

Leuke feestjes & heeel veel sneeuw verder!

Blijf op de hoogte en volg Roxan

10 November 2014 | Finland, Jyväskylä

Ondertussen is het alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb. Het normale schoolleven is ondertussen alweer helemaal op gang. De laatste dagen van de vakantie alleen thuis geweest, mijn Nederlandse huisgenootje is naar Nederland en mijn Poolse huisgenootje was naar Rusland. Even 2 dagen de Poolse gezien en toen ging ze weer naar Estland, Letland en Litouwen. Dus huis voor mijzelf alleen voor eventjes.

Na de vakantie ging ik met school naar een ijshockey wedstrijd van JYP uit de 2e league. Ze bereidde ons voor op een wedstrijd met niet zoveel publiek. Uiteindelijk zat toch bijna het hele stadion vol en daar kunnen behoorlijk veel mensen in! Erg leuke wedstrijd gezien, aangezien het een wedstrijd was met heel veel strijd vanuit beide teams. JYP, het team wat wij aanmoedigden won uiteindelijk met 4-2. De vrijdag erna stond er een basketbalwedstrijd met school op de planning. Ik had om 10 over 6 afgesproken om er heen te lopen vanaf het ijshockey stadion, omdat ik niet precies wist waar het was. In alle haast de deur achter me dicht getrokken en toen realiseerde ik me dat mijn huissleutel nog binnen lang. Even een moment van shit shit shit. Want aangezien mijn beide huisgenoten niet thuis waren kon ik er niet meer in.. Ik moest een man bellen die sleutel heeft van alle kamers hier, dit duurde 10 minuten tot hij kwam gelukkig best snel. Maar voor sleuteltje omdraaien moest ik wel 35 euro aftikken! Dat gebeurd me hopelijk ook nooit meer! Daarna snel naar de wedstrijd toegegaan, even rondgevraagd waar het precies was en Fins meisje opgebeld die me naar binnen toeliet. Erg leuk om een keer een basketbal wedstrijd te zien, aangezien ik die in Nederland nooit kijk. Honsu, het team wat wij aanmoedigden was vele malen beter als de tegenstander en won uiteindelijk met iets van 90 tegen 54 dus aardig dik gewonnen.

Zaterdag was het echt pokke weer maar aangezien we s’avonds een Halloween M-building party hadden moesten we nog even naar de supermarkt. Daarna mezelf aangekleed en opgemaakt als Devill en kwam Jenny bij mij eten. Na lekker wat wijntjes het gebouw verkend en rond half 5 kwam de politie langs om het feestje af te sluiten. Na nog een afterparty bij de buren met aardig wat geluid kon ik ook eindelijk gaan slapen.

De rest van de week lekker rustig aan gedaan! Vrijdag was de intentie er dan weer om uit te gaan. Op naar Alba’s appartement om daar rustig een drankje te doen voordat we naar Escape zouden gaan. Uiteindelijk hoorde we van meiden die er al waren dat de entree 11 euro was. Dat vonden we een beetje teveel van het goede aangezien je voor de drank ook genoeg betaald! Uiteindelijk heel de avond bij Alba gebleven met Jenny, Lucie en Nadien en rond 3 uur gingen we naar huis. Terugweg had Jenny ineens een rem die bleef hangen doordat het zo hard gevroren had. De band van de fiets kon niet meer draaien, dat betekende dat we konden lopen. Gelukkig kwamen we na 20 minuten lopen Philip tegen, een Duitse jongen. Deze wist gelukkig de rem van haar band af te krijgen en we konden weer normaal fietsen. Oja Nadien had ook nog een ketting die eraf vloog, gelukkig ben ik ondertussen kettingdeskundige, dus had ik dit kunstje snel geklaard. Na een toch van 45 minuten waar we normaal 15 minuten over doen waren we eindelijk thuis!

Zaterdag waren alle winkels en supermarkten dicht doordat er een nationale feestdag was in Finland. Gelukkig waren we tijdig ingelicht en hadden we eten in huis. Zaterdagavond gingen we weer naar Alba toe voor een filmavondje. We begonnen met zelfgemaakte mok cupcakes. Soort van cupcake maar dan in een beker. Alles was helemaal veganistisch, omdat Lucie een veganist is. Smaakte goddelijk het was een soort brownie in een mok, heeerlijk! Daarna hadden we twee films gekeken en ondertussen was het al rond half 3 dus gingen we lekker naar huis. Dit keer zonder problemen gelukkig.

Afgelopen woensdag was er een Pre-Christmas party in Bra, in Jyväskylä. Na wat drankjes thuis gingen we met de bus richting de stad, het was namelijk behoorlijk fris die nacht. Na heel wat dansjes en drankjes rond half 5 de taxi naar huis genomen. De volgende dag zou ik eigenlijk school hebben maar dat ging helaas niet door. Ik was namelijk door mijn wekker heen geslapen en werd rond 1 uur wakker terwijl ik om 10 uur les had, oepss. Lekker een dagje geluierd.

Vrijdag was de eerste echte sneeuwdag die ik hier heb beleeft. Ik werd wakker en er lag denk al 15 centimeter sneeuw. Uit eigen veiligheid maar de bus naar school gepakt in plaats van de fiets. Het heeft uiteindelijk de hele dag gesneeuwd en het zag er echt super mooi uit. Het was ook echt super dat deze sneeuw er lag, want dat maakt de dagen wat lichter. Ondertussen is het namelijk rond 4 uur al schemerig dus als er sneeuw ligt maakt dat het net wat aangenamer!

In het weekend lekker rustig aan gedaan en veel huiswerk gemaakt. Zondag heerlijk afgesloten bij Alba onder genot van een filmpje. Dit maal wel op de fiets gegaan want het was de hele dag boven nul dus al vele sneeuw was gesmolten. De heenweg was het nog wel een beetje glibberen maar terug was alles weg dus ideaal om te fietsen.

Deze week een leuk weekje voor de boeg. Donderdag & vrijdag naar Helsinki voor een sportseminar met een ijshockeywedstrijd van Helsinki met heel wat Finse studenten. Zondag weer richting Helsinki voor een weekje met Paps en Joyce, ik heb er erg veel zin in! :)

Liefs & tot schrijfs

  • 10 November 2014 - 21:45

    Sonja Zonneveld:

    hoi Roxan.

    volgens mij heb jij het wel naar je zin.
    naar de verhalen die ik lees.
    je doet een hoop ervaring op meid.
    he ik wens je een leuke week met je vader en je zus geniet er lekker van.

    groetjes arie en sonja en de meiden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roxan

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 10669

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 23 December 2014

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: