Een aantal sneeuwvlokjes verder - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu Een aantal sneeuwvlokjes verder - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu

Een aantal sneeuwvlokjes verder

Blijf op de hoogte en volg Roxan

28 September 2014 | Finland, Jyväskylä

Wow 17 september de dag dat ik dit alvast schreef is het voor het eerst onder het vriespunt geweest! Ik fietste naar school met 1 graden. Het gekke is dat ik vanmiddag naar huis ging met 16 graden, de verschillen zijn dus echt enorm! Maar waar ik in Nederland gelijk met een muts handschoenen en een sjaal zou rondlopen, voelde het vanmorgen nog best lekker aan. Het waait hier ook bijna niet, dus dat scheelt natuurlijk ook wel! Het zal langzamerhand wel wennen die koude nachten en dan de warme dagen om onszelf weer lekker op te warmen.

Heerlijk weekend achter de rug. Vrijdag eerst nog even naar school geweest en daarna klaarmaken voor het feestje s’avonds. Vrijdag was er de M-building pre-party. Ik woon in de M-building, dus was een thuiswedstrijdje voor mij :). Iedereen kwam eerst naar ons met de intentie dat we erna naar de kamer zouden gaan waar de officiële pre party was. Maar ondanks dat er inderdaad een kijkje was genomen bij de pre party en nog even naar onze onderburen waren geweest, want daar waren twee gasten jarig, zijn we de hele avond bij ons in de kamer gebleven. Vervolgens gingen we naar club Escape toe. Veel mensen waren dronken en als je dronken mensen op een fiets zet die sinds deze maand voor het eerst fietsen, gaat dit natuurlijk nooit goed. Er was dan ook een meisje gevallen met de fiets, maar gelukkig ondanks een gat in d’r broek niets ernstigs. Vervolgens bij escape aangekomen, hele leuke avond gehad met ijsklontjes. Toen de muziek uitwas en iedereen al bijna de tent uit was, besloten wij ook maar om de club eens te verlaten. Uiteindelijk waren we rond 5 uur thuis, nog even wat gegeten en gaan slapen.

Zaterdag de dag lekker begonnen met een rondje hardlopen. Ongeveer 4 kilometer gelopen vanmorgen & iets minder verdwaald als vorige keer. Gewoon m’n richtingsgevoel gevolgd en ik kwam uiteindelijk weer bij een bekend punt uit. Verder lekker rustig dagje gehad en films gekeken. In de avond gezellig met Vanessa, Joyce, Rowena, Lisa, Mathilda en Iris geskyped. Was erg gezellig om even bij te kletsen en ze even m’n kamertje te laten zien. Zondag lekker rustig aangedaan met wat huiswerk en naar de supermarkt lopen.

Maandag was het heel regenachtig dus besloot ik met de bus te gaan. Gelukkig zaten er ook wat Fransen meiden die ik kende in de bus, ik wist namelijk niet meer waar ik er precies uit moest. Alle hogescholen zijn toch ook echt hetzelfde. Ik zou om 8 uur mijn eerste les international marketing hebben. Ondertussen stonden we daar maar te wachten. Om 10 voor half 9 kwam er eindelijk een leraar. Die vertelde even doodleuk dat de leraar nog niet in het land was & dat de lessen pas na de herfstvakantie beginnen. Altijd leuk zo een mededeling, zeker als je vervolgens nog tot half 12 moet wachten op je volgende les. Gelukkig overleef ik dat wel met een computer en nog wat huiswerk te doen.

Dinsdag werd ik wakker met SNEEUW, ja je leest het goed sneeuw! Al was het niet veel en was het allemaal om half 10 alweer verdwenen, was het toch uniek (volgens de Finnen) dat er in september al sneeuw valt. Even lekker een tijdje uit het raam staan staren naar de besneeuwde toppen van de bomen een eindje verderop, heel gaaf om te zien zo vroeg in het jaar. Maar nadat het even een uurtje droog is gebleven heeft het verder de hele dag gesneeuwd! Jammer genoeg allemaal natte sneeuw, dus het verdween direct. Foto maken ervan kon je wel doen, maar op de een of andere magische wijze kon je niets zien op de foto. Dinsdag avond ging ik enquêteren bij de plaatselijke ijshockeyclub JYP. De doelgroep waren mensen uit Zweden omdat de club tegen een team uit zweden moest spelen voor de Champions Hockey League. Nadat we aardig wat Finse mensen hadden ondervraagd en nog steeds geen Zweden waren tegen gekomen mochten we op de tribune gaan zitten en naar de wedstrijd kijken. Was best een spannende wedstrijd, maar na de tweede helft toch maar naar huis gegaan.

Woensdag en donderdag naar school geweest en s’avonds geskyped met onder ander mama, Joyce en John. Donderdagavond kwamen Nadine d’r moeder en tante aan om hier een weekendje te zijn. Donderdagavond gezellig met ze tortilla’s gegeten en eventjes gekletst, voordat ze naar hun appartement gingen. Vrijdag kreeg ik tijdens de les sportmanagement te horen dat ik gratis 2 dagen naar Helsinki mag om naar een seminar te luisteren over sport. Het verblijf en het vervoer erheen wordt allemaal door school geregeld. Samen met Mascha een meisje van mijn opleiding uit Nederland ga ik hierheen! Vrijdagavond lekker rustig aan filmpje gekeken bij Alba samen met Lucie. We wilden het niet te laat maken, maar uiteindelijk was de tweede film die we gingen kijken pas om half 2 afgelopen. Dat was dus was het niet helemaal gelukt. Zaterdag lekker een rondje hardgelopen en verder rustig aan gedaan. In de avond was namelijk een M-building party en deze zijn nogal ruig. Rond half 9 kwamen de eerste vrienden binnendruppelen en al snel zat ons huis vol. Gezellig gekletst en voor de kenners onder m’n lezers gingen we juffen. Rond half 6 was iedereen ons appartement uit, de een wat makkelijker lopend als de ander. Maar het was zeker een geslaagde avond. Nadat we hadden schoongemaakt en natuurlijk nog even wat gegeten hebben ging ik eindelijk naar bed. Zondag nog even het kadootje dat Alba vergeten was langsgebracht. De rest van de middag daar uiteindelijk ook gespendeerd. Hier hebben we besloten dat we in de herfstvakantie waarschijnlijk een of twee daagjes naar Helsinki gaan voor een Redbull breakdance evenement.

Wil je meer weten over mijn tijd hier kunnen we altijd skypen.

Liefs vanuit Jyvaskyla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roxan

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 10670

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 23 December 2014

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: