Hamburgers, feestjes, voetbal, vakantiee and so on - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu Hamburgers, feestjes, voetbal, vakantiee and so on - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu

Hamburgers, feestjes, voetbal, vakantiee and so on

Blijf op de hoogte en volg Roxan

08 Oktober 2014 | Finland, Jyväskylä

Ondertussen alweer een tijdje terug dat ik iets geschreven heb dus tijd voor wat nieuws!

Ondertussen hebben we de verjaardag van een Nederlands meisje Annely gevierd. Ze vond het een leuk idee om met iedereen die ze had uitgenodigd bij een hamburgertentje te gaan eten in de stad. Uiteindelijk ging niet iedereen mee maar waren we met ongeveer 10 mensen. Een heerlijke chickenburger gegeten met een kannetje sangria erbij. Na het eten gingen we naar huisje waar we tot de late uurtjes gedanst hebben, want ik was toch dinsdag vrij. De tocht naar huis was nog een heel gedoe, gelukkig hadden we google maps en had ik nog een kaart meegenomen. Anders waren we nooit thuis gekomen

Dinsdag was er de eerste echte overall party. In de middag de hele dag proberen badges op mijn overal te naaien, uiteindelijk na verschillende pogingen en verwondingen gestopt. Er zat één badge op maar dat zag er niet uit dus die heb ik er weer afgehaald. Bij ons thuis nog even een drankje gedaan met m´n huisgenootjes en nog een meisje uit Oostenrijk Jenny. Hierna gingen we naar de stad. In de stad stonden gelukkig 2 vriendinnen in de rij, dus konden we daarbij gaan staan. Zij stonden namelijk al 20 minuten in de rij en stonden behoorlijk achteraan.. Toen we aankwamen bij het feest moesten we een soort eed afleggen voor ons overall. Hierbij kan je denken aan ik zweer om nooit meer mijn overall te wassen of ik zal respect hebben voor diegene met meer badges op zijn overall dan dat ik heb. Nu horen we officieel bij iedereen die een overall hier draagt haha.

In het weekend had ik afgesproken met paar vrienden om naar de wedstrijd JJK tegen OULU te gaan. JJK is het plaatselijk team van Jyvaskyla. Deze wedstrijd begon om 4 uur en aangezien het heerlijk weer was om hard te lopen, ging ik ervoor nog even een rondje lopen. Ik had met David en Martu afgesproken bij de ijshockey want ze wisten niet precies waar het was. Bij het stadion stonden Annely en Manuel op ons te wachten om naar binnen te gaan. Ik was door de finnen ingelicht dat het niet zo druk zou zijn bij deze wedstrijden. Toen we eenmaal binnen waren bleek dit toch het tegendeel te zijn. Bijna de hele tribune zat vol, gelukkig konden we nog wel een plekje bemachtigen op de tribune. Het was niet een wedstrijd van hoog niveau, 2e divisie spelen ze. Het was toch wel een spannende wedstrijd. Uiteindelijk een 1-2 winst voor OULU, wat eigenlijk wel jammer was! Daarna ging ik met Martu en Manuel mee, even wat eten en voetbal kijken bij Martu thuis. Nadat we waren opgewarmd, wat hadden gegeten en voetbal hadden gekeken gingen zij naar een feestje en ik ging lekker naar huis toe.

De schoolweek voor de vakantie breekt aan. Maar met 3 lesjes in één week kan je niet zeggen dat ik een zwaar leven heb. Het is namelijk thesis week en alle docenten helpen met het begeleiden. Deze week heerlijk twee dagen vrij om aan alle deadlines te werken zo voor de vakantie. Maandag ging ik samen met Nadine en Annely een lesje zumba volgen, goed om m’n heupjes los te maken! Al ben ik niet heel goed in danspasjes onthouden, dus was het niet om aan te zien. We hebben ons in elk geval wel goed vermaakt!

Dinsdag lekker oerhollands pannekoeken gegeten en ons poolse huisgenootje ook hiervan laten meegenieten. Conclusie: ze vond ze erg lekker! Gelijk even een deal gemaakt dat ze de volgende keer een echt pools recept voor ons gaat maken, ik ben benieuwd.

Woensdag ging ik in de avond skypen met m’n twee spaanse vrienden van hier Martu en Alba. Het regende de hele dag, dus ik had niet zoveel zin om naar ze toe te fietsen. Het weer is dus zoals je leest precies hetzelfde als in Nederland alleen paar graadjes kouder haha. Toch handig zo een uitvinding als skype! We hebben onze vakantietripje geboekt voor komend weekend, ik heb er helemaal zin in. Lekker even er tussen uit en andere dingen zien van Finland. We gaan de eerste 3 dagen naar Turku. Turku is de oude hoofdstad van Finland en schijnt echt heel mooi te zijn. 30 km van Turku af ligt een nationaal park welke we gaan bezoeken. We gaan hier waarschijnlijk een tocht van 10 km hiken, waar we ook af en toe lekker kunnen bbq’en en rusten om het leuk te houden. De laatste dag gaan we naar Tampere. Dit stadje ligt niet zover van Jyvaskyla af, maar je hoort dat het iets is wat gezien moet hebben. Tampere is niet zo groot, dus dit stadje heb je binnen één dagje wel gezien. Dinsdag gaan we weer naar Jyvaskyla toe en kunnen we nog tot vrijdag van onze schoolvakantie genieten en natuurlijk tijd vrij maken voor leuke dingen.

Zelfs nog een lief uitnodigingskaartje gekregen vanuit Nederland voor het weekendje weg met mn vriendinnen 9-11 januari, op de camping, in de Nederlandse kou brrrr.

Tot schrijfssss xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roxan

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 10664

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 23 December 2014

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: