Het eerste weekend is voorbij! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu Het eerste weekend is voorbij! - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu

Het eerste weekend is voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Roxan

25 Augustus 2014 | Finland, Jyväskylä

Even een update vanuit Jyväskylä na het eerste weekend stappen en de eerste paar schooldagen!

Donderdag was mijn eerste schooldag wat in het teken stond van introductie. Hier moesten we onze vakken uitzoeken of deze in het rooster pasten. Veel vakken overlapten elkaar qua tijden en moest ik dus weer nieuwe vakken kiezen. Uiteindelijk is het me gelukt om een rooster samen te stellen! Na deze eerste dag school ben ik gelijk de stad in gegaan met een ander Nederlands meisje die ik op school had ontmoet. We zijn eerst even naar KOAS geweest om mijn huurcontract te ondertekenen, vervolgens gingen we op zoek naar een fiets. We gingen naar een fietsenmaker waar een ander meisje ook een fiets vandaan had, op hoop van zegen. Hier eenmaal aangekomen, werd ons verteld dat hij vandaag geen tweede hands fietsen meer had maar morgen wel. Dus na 100 x aan mij beloofd te hebben dat hij vrijdag een fiets voor me had ben ik er weggegaan. We gingen nog even de stad in waar ik een nieuw kussen gescoord heb en het zeker lekkerder slaapt! S’avonds een lekkere salade gegeten en wat chips bij kaarslicht.

Vrijdag moest er weer vroeg worden opgestaan want we moesten om half 9 alweer op school zijn. Na wat opstartprobleempjes toch op tijd bij de bus aangekomen! Hier kregen we wat algemene informatie over ons heen, wat we eigenlijk al wisten. Dit was dus erg saai! Om 10 uur was het eerste gedeelte klaar en het tweede gedeelte zou pas weer om half 1 beginnen. Dus ik ben met mijn kamergenootje naar de fietsenwinkel geweest, want zij had hier ook een fiets gereserveerd. Eenmaal aangekomen had hij voor mij een mooie roze mountainbike in de aanbieding (zie foto) maar voor mijn kamergenootje was er nog niets binnen. We hadden met de man afgesproken dat we rond 2 uur weer terug zouden zijn om mijn fiets op te halen en hij had Nadine beloofd dat er voor haar dan ook een fiets zou zijn. Vervolgens het tweede gedeelte op school, wat net zo saai was als het eerste gedeelte. Na schooltijd nog even mijn Learning Agreement (officiële documenten) in orde gemaakt. Daarna gingen we weer terug naar de fietsenmaker. Allebei onze fietsen stonden klaar en na het in orde maken, proefritje en wat lampjes erop zetten konden we ermee naar huis scheuren. Dat fietsen hier in Finland is alleen wel wat vermoeiender dan in Nederland met al die bergen en heuvels! Gisteravond lekker noodles gemaakt en daarna werden we nog uitgenodigd voor een bbq een paar blokken verderop. Even wat drinken van thuis meegenomen en naar de bbq gegaan. Daar heb ik de hele avond met een paar Franse meiden zitten praten naast het kampvuur.

Zaterdag hadden we een hele goede avondplanning, want wij gingen pannenkoeken maken bij ons thuis. Van verschillende nationaliteiten hadden we mensen uitgenodigd, Fransen, Tjechen, Oostenrijkse, Spanjaarden en Nederlanders. Nadine en ik hadden de hele dag in de supermarkt gespendeerd opzoek naar de juiste ingrediënten om pannenkoeken mee te maken maar alles was uiteindelijk gevonden! Thuis hebben we van de mix denk wel 50 pannenkoeken kunnen maken en aan het eind van de avond was bijna alles opgegeten. Onze buitenlandse vrienden waren ook erg enthousiast over onze home made pancakes. Nadat we onze buikjes vol hadden van de drankjes en pannenkoeken gingen we richting de stad. In de stad was het goed zoeken naar leuke tentjes we gingen eerst naar een pub, waar alle drank duur was behalve bier. Dus ik ging maar aan het bier, echt heeel vies maar ik denk dat ik er maar aan moet wennen. De wijn kost hier namelijk 7,50 per klein glas en het bier kost 2,70 dus dat is wel een goede reden om bier te nemen. In deze pub voelde we ons niet zo thuis want de gemiddelde leeftijd lag rond de 30 en de dresscode was ook een beetje apart. Dus we gingen opzoek naar een leukere tent. Uiteindelijk zijn we in Escape beland, dit was een hele leuke discotheek met normale mensen. Er liepen hier veel finnen rond wat het ook wel leuk maakte! De muziek hier is allemaal nog wel wennen, ze draaien hier finse liedjes en oude liedjes die je bij ons 2 jaar geleden hoorde. Hier zijn we uiteindelijk tot een uurtje of 3 gebleven want ondertussen waren we nog maar met z’n vijfen overgebleven omdat iedereen zijn bus moest halen, maar wij slimme Nederlanders hadden een fiets dus geen limiet om naar huis te hoeven verder waren we ook nog met twee Spaanse welke in de stad woonden dus ook tot laat konden blijven. In de stad hebben we nog even een versnapering gehaald bij de mac en daarna zijn we naar huis gefietst.

Zondag heb ik heerlijk uitgeslapen en daarna rustig wakker geworden, met pannenkoeken als ontbijt haha! We hadden nog zoveel over dat het ontbijt prima smaakte! Vervolgens hebben we als avondeten ook weer pannenkoeken op, nu kan ik er voorlopig geen één meer zien. Daarna zijn we met nog 5 andere naar het meer gegaan en hebben hier rondje gelopen en beetje de omgeving ontdekt. Achter ons appartement licht een super mooi meer met een strandje en een voetbalveldje ernaast. Nadat we het rondje hadden gemaakt zijn we bij ons thuis nog even gaan zitten. Om 9 uur had een frans meisje ons uitgenodigd bij haar thuis, waar we toen heen zijn gegaan. Dit was een appartement in onze straat dus konden we lopend heen, ideaal! Hier waren we met een stuk of 20 mensen, heel gezellig een drankje gedaan. Elkaar wat typische liedjes laten horen van elk land, waar je een gek dansje op kan doen. Wij hadden vrouwkes opgezet, gelukkig dat ze de songtekst niet kunnen verstaan! Al met al een gezellige avond.

Voor vandaag hadden we ook hele ruige plannen om te gaan picknicken in de middag met z’n alle en in de avond een cruise te maken. Dit alles is letterlijk in het water gevallen! Het is heel slecht weer, dus voor vandaag een heerlijk childagje ingepland.

Liefss vanuit Jyväskylä

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Roxan

Actief sinds 05 Feb. 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 10657

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2014 - 23 December 2014

Studeren in Jyväskylä

Landen bezocht: