Seminar Helsinki, Rovanimie, Saariselka, Jyväskylä - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu Seminar Helsinki, Rovanimie, Saariselka, Jyväskylä - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu

Seminar Helsinki, Rovanimie, Saariselka, Jyväskylä

Blijf op de hoogte en volg Roxan

01 December 2014 | Finland, Rovaniemi

Na heel veel leuke dingen beleeft te hebben is het toch weer tijd om deze met jullie te delen!

Allereerst ben ik naar een Seminar in Helsinki geweest over de toekomt van sportmarketing. Samen met 3 andere Finse meiden en nog één Nederlands meisje gingen we hierheen met de auto. Onderweg nog een lekker sneeuwstompje gehad en één dorpje gezien in 3 uur! De seminar was best wel interessant met grote sprekers zoals de marketing manager van Everton, de marketing manager van de beroemde rally in Jyvaskyla en nog een aantal marketeers die onderzoek hadden gedaan! In de avond gingen we naar HIFK de plaatselijke ijshockeyclub in Helsinki voor een wedstrijd, het stadion was veeel groter dan die in Jyvaskyla! Maar het stadion was niet uitverkocht, wat in Jyvaskyla meestal wel het geval is. In de avond zijn we nog even naar een barretje gedaan, wat cocktails gedronken en niet te laat naar het hotel gegaan. De dag erna moesten we namelijk weer om 8 uur bij de seminar zijn. Tweede dag was niet heel uitdagen en interessant, dat was wel jammer. Maar al met al zeker leuk om mee te maken!

Toen was ik even anderhalve dag thuis & mocht ik weer naar Helsinki toe, dit keer om Joyce en papa weer te zien! Om half 2 had ik de bus en aangezien ik een snelle bus had was ik om half 5 al in Helsinki in plaats van de voorspelde kwart over 5. Even naar het hotel zoeken maar die had ik snel gevonden. Gelukkig mocht ik de kamer al in, want papa en Joyce waren pas net uit het vliegtuig dus dat zou nog wel even duren. Lekker 2 uurtjes tv gekeken en daar waren ze :D. Het was ondertussen al half 7 dus gelijk maar even aan de receptie een lekker restaurantje gevraagd die was verbaasd dat we op zondag uiteten gingen. Voor ons heel normaal in Nederland, maar hier blijkbaar niet.. Heerlijk bij een Italiaans restaurantje gezeten. Daarna lekker naar ons hotel gegaan.

De volgende dag waren we vroeg op voor ons dagje Helsinki. Eerst wat mooie gebouwen bekeken van de buitenkant en wat foto’s gemaakt. Daarna doorgegaan naar Senate Square een beroemd plein met een mooie kerk. Vervolgens zijn we naar de haven gegaan waar we de boot hebben gepakt naar Suomenlinna Sveaborg. Sveaborg is een oud militairen eilandje wat op 15 minuutjes varen van Helsinki ligt. Leuk om te zien dat daar alles in de oude Finse stijl nog gebouwd staat, qua huizen. Naarmate we verder liepen zagen we ook oude loopgraven, kanonnen en soort van schuilhuizen overeind staan. Vervolgens namen we de boot weer terug naar het vaste land van Finland. Daar hebben we nog een kerk bezocht welke in Russische stijl gebouwd was, met goud natuurlijk! Nadat we cultureel gedaan hadden zijn we nog even wezen winkelen in Helsinki, dat viel helaas tegen. In de avond lekker bij een grill restaurant gegeten. Toen we daarvandaan terug liepen naar ons hotel liepen we langs een kroegje met live muziek, aangezien het nog best vroeg was zijn we daar maar even naar binnen gestapt. Pap schrok zich rot van de prijs die we hier moeten betalen voor ons jas, jawel dat kost namelijk 3 hele euro’s haha. Al gauw bleken we in een behoorlijk alternatieve bar te zitten met veel dronken mensen. Maar de muziek was niet slecht, dus lekker mensen gekeken en naar de muziek geluisterd.

De volgende dag gingen we eerst even een broodje halen & daarna met de bus richting het vliegveld om naar Lapland te gaan. We mochten zelf onze koffers inchecken en hebben niet eens ons ID hoeven laten zien voor deze vlucht, best gek eigenlijk! Tijdens de vlucht hadden we zelfs WIFI, uitvinding van de toekomst lijkt me. Toen we in Rovanimie aankwamen zagen we al gelijk dat daar te weinig sneeuw was om met huskies te kunnen rijden of andere activiteiten te doen. Dus toen we naar het bureau waren gebracht gelijk maar even gevraagd wat de beste alternatieven waren. Deze raadde ons aan om naar Saariselka te gaan, wat op drie uurtjes afstand lag. Geen seconde getwijfeld en gelijk alles geregeld zodat we de volgende dag richting Saariselka konden gaan. De man van de organisatie bracht ons eerst even langs de supermarkt en vervolgens naar ons huisje. Het huisje was ontzettend groot, mooi en was van alles voorzien. Eigenlijk was het huisje voor 6 personen, dus met ons drietjes hadden we lekker veel ruimte! Savonds kwamen ze onze auto brengen waar we de volgende dag mee naar het noorden gingen. Maar voordat we gingen slapen natuurlijk nog even de privé sauna uitgeprobeerd en daarna in de sneeuw gestaan, heerlijke ervaring al zeg ik het zelf.
De volgende dag op naar Saariselka! Voordat we vertrokken hadden we eerst nog het probleem dat we de kofferbak niet open kregen. Toen maar alles via de stoel in de achterbak gegooid, uiteindelijk bleek het heel simpel te zijn haha. Onderweg zagen we het steeds witter worden en de omgeving steeds mooier! Tussendoor zijn we meerdere keren rendieren en vossen tegen gekomen. Eenmaal in Saariselka aangekomen de Husky safari en de Sneeuwscooters vastgezet en betaald. Even later kwam een vrouw van de Husky range ons ophalen. Eenmaal aangekomen bij de range kregen we goede handschoenen en warme schoenen. Daarna waren we er helemaal klaar voor! Eerst kregen we nog uitleg hoe we de slee moesten gebruiken met remmen en sturen. Daarna gingen Joyce en ik op één slee en papa op de andere. Super ervaring met die honden. De omgeving is zo mooi overal zie je sneeuw, heel uniek beeld. Ook zagen we nog een kudde rendieren voorbij huppelen. Tussendoor hadden we een stop bij een soort hutje. Daar stak onze gids een vuurtje aan en begon hij vol passie te vertellen over de honden. Als lunch hadden we een vissoep met een soort wrap en echte Lapland thee. Daarna gingen we weer verder door de mooie omgeving. Nadat we weer terug waren bij de range bracht een man ons weer terug naar het dorpje. Daar gingen we opzoek naar een hotel, welke we snel gevonden hadden. Daarna gingen we eten, voor het eerst rendier gegeten. Ik moet bekennen dat het erg lekker was. Daarna nog snel even opfrissen en op naar de sneeuwscooter. Daar helemaal in een sneeuwoverall gehesen. 10 helmen gepast omdat mijn hoofd zo smal is maar uiteindelijk de juiste gevonden. We hadden met de tour ook nog 2 japanners bij ons. Eerste stuk was erg lastig om de sneeuwmobiel onder bedwang te krijgen. Gelukkig ging het steeds beter naarmate we langer bezig waren. Uiteindelijk kwamen we bij een meertje uit & toen we onze lichten van de sneeuwscooter uitdeden zagen we het noorderlicht. Zo gaaf om te zien, de hele lucht is gewoon groen en gekleurd!

De dag erop gingen we weer terug richting Rovanimie. Voordat we naar ons huisje gingen zijn we nog naar de Santaclaus Village geweest. Hier zijn we op de foto geweest met natuurlijk “de echte” kerstman! Hij beloofde ons cadeaus met kerst, dus ben benieuwd haha. Even met de beste man op de foto geweest en we konden weer verder. Daarna nog even het dorpje rondgelopen met heel veel souvenir winkels. Joyce en papa hadden hier nog een souvenir gekocht! In de avond nog even lekker in de sauna gegaan.

De dag erna gingen we op naar Jyväskylä. Eerst nog even 8 uur in de trein voordat we hier aan zouden komen. Dus een behoorlijke zit. We kwamen rond 4 uur bij mijn stadje aan. Eerst even bij het hotel ingecheckt en vervolgens de bus genomen naar mijn appartement. Daarna gingen we naar de supermarkt even avondeten ingekocht. In de avond hebben we lekker op z’n students gekookt, lekker primitief dus volgens paps. Maar het eten daarentegen was heerlijk. Biefstukje, visje, groenten & viennetta ijs jummiee. Nog lekker één nachtje op een goed bed in het hotel geslapen en de dag erna Joyce en papa uitgezwaaid op het treinstation. In de avond was er een feestje in mijn gebouw. De M-building glow in the dark party.

Het weekend erna ging ik met allemaal Fransen naar de stad. Op zaterdag ging ik naar een Fins meisje toe. We hadden een pre-christmas party in de planning. We hadden heeeel veeel eten. De Finse meiden hadden wat echte kerstgerechten voor ons gemaakt, we hadden glühwein. Uiteindelijk gezellig tot in de late uurtjes gekletst en daarna naar huis gegaan.

Woensdag gaan we met alle Nederlanders in Jyväskylä Sinterklaas vieren. Voor komend weekend staat Tallin op de planning. De hoofdstad van Estland! Hier ga ik met Jenny, Lucie, Nadine en Alba heen. Dit is namelijk maar 2 uurtjes met de boot vanaf Helsinki dus konden we niet aan ons voorbij laten gaan!

Oja en ik doe ook nog aan school, woensdag heb ik mijn eerste toets!

Liefsssss

• 01 December 2014 - 22:04

Brenda:

Zo leuk rox :D klinkt helemaal super daar, succes met je toets! Ik zit ook met mijn neus in de boeken..

• 12 December 2014 - 16:05

Oma Spek:

Hallo Roxanne,

Wat een leuke foto's! Je schrijft mooie verhaaltjes.
    Ik geniet er nog steeds altijd weer van. Ik had Kerstviering met "de vrouwen van nu" en weetje wat het thema was? Kerstfeest in Finland. Er werd Finse muziek gedraaid en we kregen allemaal foto's van gebouwen en landschappen uit Finland te zien. Ik was natuurlijk al op de hoogte van het land, via jouw leuke verhaaltjes en foto's.
    Ik zie dat je het nog steeds naar je zin heb en het gaat je goed.

Tot ziens,

Oma en Opa van der Spek