Citytripjes naar Turku & Tampere - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu Citytripjes naar Turku & Tampere - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Roxan Verduyn - WaarBenJij.nu

Citytripjes naar Turku & Tampere

Blijf op de hoogte en volg Roxan

18 Oktober 2014 | Finland, Jyväskylä

Afgelopen maandag vertrokken ik samen met mijn Spaanse vrienden naar onze mini vakantie. Om 10 uur had ik de bus vanuit huis welke 10 minuten te laat was. Ik helemaal in de stress want de volgende bus moest ik halen, die ging namelijk naar Turku onze eindbestemming. Uiteindelijk, gelukkig op tijd, bij de bus aangekomen! Eenmaal aangekomen zag ik Martu en Alba nog nergens.. na een paar smsjes kwamen ze rustig aanlopen. Het was ondertussen al bijna 10.40, ik zou hem helemaal stressen haha. Zal wel de Spaanse mentaliteit zijn! Als je veel van bomen houd is deze 4 uur durende rit een mega aanrader. Bijna 4 uur lang alleen maar bos en af en toe beetje water gezien maar geen bewoonde wereld. De reis ging eigenlijk best snel voorbij dus dat was wel fijn. Eenmaal aangekomen in Turku gingen we naar ons hotel lopen. 10 minuutjes lopen en we waren er al. Helaas konden we er pas vanaf 4 uur in en was het pas 3 uur. Even naar supermarktje gelopen wat geluncht op een bankje en toen uiteindelijk was het tijd om naar onze kamer te gaan. Ze hebben hier geen receptie, lobby of iets dus dat was wel gek. Ze werken hier met codes voor alle deuren en zo kom je binnen. Nadat we ons gesetteld hadden in onze aardig mooie kamer voor het geld dat we ervoor neer gelegd hadden, gingen we de stad in. Eerst naar de kathedraal gegaan waar we ook naar binnen konden. Vervolgens onze wandeltocht begonnen naar een kasteel. Dit was denk 7 km lopen maar niet mooi & gesloten dus dat was erg jammer. Op onze weg terug nog even lekker een biertje gedronken en een hamburger gegeten voordat we verder gingen. Het was ondertussen al lekker laat dus na een aantal drankjes thuis zijn we het nachtleven gaan verkennen. Eerst een club voor 22 waar we niet inkwamen. Toen maar even rondgevraagd en op aanraden van een paar meiden naar een club gegaan, wat gelukkig leuk was!

Volgende dag stond om 9 uur de wekker om naar het nationaal park te gaan. Maar eerst moest er nog een bezoekje worden gebracht aan het tourist information office, aangezien die gister al gesloten was. Eerst nog even een heerlijk ontbijtje gehaald bij de plaatselijke super & wat worstjes om te bbqen in het nationaal park. Eenmaal aangekomen bij de Toerist Office bleek dat de bus 6 km lopen van het park stopte, dus niet echt een optie was. Samen met de mevrouw even gekeken naar alternatieven en die raadde ons een nationaal park aan 10 km verderop. Dus wij de bus gepakt en in Engels met behulp van een fin de buschauffeur duidelijk gemaakt dat we daar eruit moesten. Vanaf de bus nog even 1,5 km lopen en toen waren we er. Wat je ziet is adembenemend en niet goed op foto's te zien, maar wat is dat mooi! De rust, de ongerepte natuur het totaal plaatje van alles. In het park een uitzicht toren beklommen die je uitzicht over het park gaf, heel erg mooi. Daarna een wandeltochtje gemaakt door het park waar we uiteindelijk een beetje verdwaald waren en ineens in een achtertuin stonden. Gelukkig toen we weer terug liepen een ander pad gevonden die ons weer naar een bekend punt leidde. Toen gingen we weer omhoog, daar hadden we namelijk een bbq spot gevonden. Gelukkig zaten er ook een aantal professionele Finnen die ons haarfijn de kneepjes van het vuur uitlegde. Nog even wat advies gevraagd voor dingen te doen in Turku aan een gezin die ook aan t bbqen was. Toen de bus weer terug genomen, even lekker in een cafeetje opgewarmd. Later maar even opzoek gegaan naar wat te eten. Na lang zoeken nog niks gevonden dus maar even aan 3 studenten advies gevraagd. Antwoord was ooo op zondag uhm ja lastig ik zou het misschien bij restaurant milan proberen. Was een prima tentje, lekker pizza op. In de avond op de hotel kamer films gekeken & voordat die was afgelopen lag ik al heerlijk in dromenland haha.

Maandag lekker uitgeslapen en vervolgens naar de tourist office gelopen om onze koffers te droppen. Daarna naar een oude stadsgevangenis gelopen. Jammer genoeg konden we niet naar binnen maar was wel leuk om gezien te hebben. Daarna nog een paar cafeetjes bezocht & vervolgens naar de bus gegaan. Na 2 uur aangekomen in Tampere alleen was het hotel 5 km verderop. Dus even de bus genomen naar de stad en het hotel gezocht, wat gelukkig midden in het centrum lag! Koffers gedropt & even de stad rondgelopen. Nadat we wat hadden gegeten nog naar een café gegaan en daarna naar huis

De dag erna vroeg op om de stad te bekennen. Maar eerst moesten we onze koffers kwijt, dus gingen we ze proberen bij de tourist office te droppen zoals in Turku. Na lang zoeken doordat de tourist office verplaatst was eindelijk aangekomen. Vrouw had ons veel tips meegegeven om te gaan doen gedurende de dag. Helaas konden onze koffers daar niet blijven maar konden we ze wel bij het treinstation in een kluis stoppen, best handig! Vervolgens gingen we eerst naar een markt, dit was een overdekte markt met van alles en nog wat maar meeste was wel eten. Op onze weg naar de uitkijktoren nog langs een kathedraal gelopen. Daarna verder naar de uitkijktoren, welke ons uitzicht gaf over de hele stad en verschillende meren. Op aanrader van de vrouw van het toeristen informatie punt daar nog een donut op, welke erg goed smaakte! Daarna gingen we naar een dorpje dat nog in de oude Finse stijl gebouw was. Wonen nu geen mensen meer maar het zijn allemaal winkeltjes. Lekker even geluncht bij een pizzeria en vervolgens gingen we weer verder. Nog een mooie, in Russische stijl gebouwde kerk bezocht en nog wat rondgebanjerd voordat we weer naar huis gingen. Na een bus reis van 2,5 uur waren we weer heerlijk thuis. Na al dat gewandel van de afgelopen dagen, lekker met de benen omhoog de rest van de week.

Gisteren ben ik nog naar een ijshockey wedstrijd geweest om te enquêteren namens school. Ik liep met 2 Finse meiden rond om deze te verspreiden. Na de enquêtes nog wat van de wedstrijd kunnen zien. Van de Finse meiden heb ik tot 5 leren tellen in Fins, daarna werd het te lastig haha maar het begin moet ergens zijn.

Ondertussen is het in Nederland nog 20 graden of misschien zelf wel warmen, terwijl het hier al dik onder nul is. Vannacht erg fris geweest en terwijl ik dit schrijf is het -9 graden buiten.

• 22 Oktober 2014 - 10:54

Oma Vd Spek:

Hoi Rox,

Ik geniet van de verhaaltjes die je schrijft op je blog. De dingen die je meemaakt vind ik leuk om te volgen.

Ik kijk uit naar het volgende avontuur!

Groetjes oma en opa Vd Spek